Lankusta ja vanerista värkätty kojelauta, kuplavolkkarin pelleistä väsätty peräkontti, näyttävä pakoputki ja nahkaverhoilu, kromimaalattu ratti, valkoglitteriset vanteet sekä monet hienot projektin taustasta kertovat yksityiskohdat.
Nämä kaikki ja paljon muuta löytyy Asenne ry:n tuoreimmasta projektista minirodista, joka päätyy pian kaikkien ihailtavaksi American Car Showssa. Kaikki on nuorten käsialaa.
– Moottori on ruohonleikkurin, joten paljon tehoa ei ole. Se oli helppo laittaa, kun vaihdelaatikkoa ei tarvita. Lisää tehoja on haettu jyrkemmän nokka-akselin vaihdolla ja moottorin puristussuhteita nostamalla, Lassi Pellikka kertoo.
Vain 5-heppaisen moottorin tehojen nostossa oli Jaakko Hiisilän mukaan vain yksi skenaario, moottorin räjähtäminen. Aktiivisimpiin talkoolaisiin kuuluva kaksikko arvioi voimansiirron kestävän 40–50 km/h vauhtia, mutta kruisailu Forssan kaduilla ei houkuta. Sen sijaan lopputulos miellyttää silmää.
– Usko ei meinannut loppua, eikä isompaa takapakkia tullut, vaikka haasteita oli. Kojelautaa tehdessä mietin, mitä tästäkin tulee, mutta hyvältähän se nyt näyttää, Lassi Pellikka tuumii.
Minirod päätyi Forssaan Asenne ry:lle aktiivisen Facebook kansan ansiosta. Stadin MetalliWerstas etsi elokuussa 2022 jatkajaa Heikki ”Hese” Tolosen projektille, joka hänen oli määrä toteuttaa helsinkiläisnuorten kanssa.
Aikeet kariutuivat Hesen menehdyttyä liikenneonnettomuudessa. Werstas halusi jatkajaksi tahon, joka pystyisi saattamaan projektin loppuun tavalla, jonka ideanikkarikin allekirjoittaisi.
– Meitä ehdotettiin useamman kerran paikkakuntalaisten ja motoristien toimesta ympäri Suomen. Toimintamme oli tullut monille tutuksi ja someseuraajat tiesivät meidät erityisesti aiemman kevariprojektin kautta, Asenne ry:n moottorit Paula ja Harri Vigilant kertovat.
Moottoripyörälehti Kopterin kautta Vigilanteille tutuksi tullutta hahmoa ja Kotiteollisuus -bändin keikkabussikuski HeseTolosta Paula Vigilant kuvailee todelliseksi supervisionääriksi. Teolliseksi muotoilijaksi kouluttautuneen miehen intohimoihin kuului motskarien ja autojen rakentelu.
– Meillä ei ollut mitään tietoa tai varmuutta, millaisia visioita Hesellä oli ja millaisen hän tästä suunnitteli tekevänsä. Niinpä hyppäsimme suoraan next levelille, Paula Vigilant kertoo.
Suunnaksi valittiin American Car Show, jossa mukana oli myös 18 nuorta pelkän minirodin rungon kanssa. Paikka olikin mitä parhain tiedon kartuttamisen ja vinkkien saannin näkökulmasta.
– Halusimme kaiken tiedon siitä, millainen persoona Hese oli, miten hän ajatteli ja lähestyi asioita ja miten hän olisi projektin voinut toteuttaa.
Tosissaan projektia alettiin työstää tasan vuosi sitten, jonka jälkeen hommia on paiskittu tiiviisti kolmena ja viime aikoina välillä jopa viitenä päivänä viikossa.
Minirodin rakentamiseen on osallistunut 35–40 ikähaarukaltaan 15–23-vuotiasta nuorta. Aktiiviporukassa on ollut mukana myös viisi tyttöä.
FL